اخبار نظام مهندسی, وزارت راه و شهرسازی

جدول تفکیکی تعرفه خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران در سال 1400 برای شهر تهران

تعرفه خدمات مهندسی سال 1400 از سوی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ابلاغ شد. تعرفه خدمات مهندسی سال 1400 پس از تایید وزارت راه و شهرسازی برای اجرا به روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ابلاغ شده است.

افزایش تعرفه خدمات مهندسی و هزینه ساخت و ساز هر مترمربع بنا برای گروه های مختلف ساختمانی در اجرای بند 17-2 شیوه نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) تعرفه خدمات مهندسی از ابتدای سال 1400، درپی ابلاغ جدول 38 درصد افزایش می یابد.

احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نامه‌ای خطاب به روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، تعرفه خدمات مهندسی سال 1400 را ابلاغ کرد.

متن ابلاغیه شورای مرکزی

با سلام، احتراما در اجرای بند 17-2 شیوه نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) جدول هزینه ساخت و ساز هر متر مربع زیر بنای ساختمان برای سال 1400 (جدول شماره 10) ارسال می گردد:

گروه ساختمانی1 و 2 طبقه از روی شالوده3 تا 5 طبقه از روی شالوده6 و 7 طبقه از روی شالوده8 تا 10 طبقه از روی شالوده11 و 12 طبقه از روی شالوده13 تا 15 طبقه از روی شالوده16 طبقه و بالاتر از روی شالوده
هزینه ساخت هر مترمربع زیربنا23,321,00037,207,00031,094,00034,981,00038,868,00042,755,00046,642,000

لذا مقتضی بر اساس جدول هزینه ساخت و ساز هر متر مربع بنای ساختمان:

1- در صورتی که هیأت مدیره محترم سازمان استان با توجه به شرایط و کیفیت ساخت و ساز در استان پیشنهاد افزایش یا کاهش حداکثر 25٪ قیمت های تعیین شده را دارد، مطابق بند 17-3 شیوه نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) موضوع را در هیأت 4 نفره استان (در تهران هیأت 5 نفره) طرح نماید و در صورت عدم پیشنهاد افزایش یا کاهش قیمت های اعلامی، مطابق نامه 36062 / س ن مورخ 1399/07/14 عمل گردد.

2- مطابق بند 17-5 و بر اساس جدول شماره 11 شیوه نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ( نظامات اداری) حق الزحمه طراحی و نظارت معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی محاسبه و اعلام گردد.

3- حق الزحمه خدمات مهندسی رشته های ترافیک، نقشه برداری و شهرسازی در سال 1400، با توجه به نسبت افزایش هزینه ساخت و ساز هر متر مربع بنا در سال 1400 به 1399 که توسط این سازمان ابلاغ شده است، تعدیل و مطابق ضوابط بر اساس مقتضیات اتخاذ تصمیم گردد.

4- تصویر از تعرفه ی مصوب حق الزحمه خدمات مهندسی در هفت رشته مهندسی ساختمان در سال 1400 برای این سازمان ارسال گردد.

2 دیدگاه در “جدول تفکیکی تعرفه خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران در سال 1400 برای شهر تهران

  1. علیرضا مظفر گفت:

    ضمن عرض ادب و احترام با توجه به عدم رعایت تقسیم عادلانه درآمد مهندسین، همونطور که مستحضر هستید اختلاف در بین حق الزحمه مهندسین در رشته های مختلف در سازمان نظام مهندسی بسیار وحشتناک، فاحش است، مشخصا رشته برق و مکانیک با دیگر رشته ها.
    بنده هم مثل بسیاری از دوستان سالهاست که در بخش ساختمان سازی فعالیت داشته و کسب درآمدی نیز از این ناحیه دارم و حتی نه بعنوان یک مهندس بلکه بعنوان یک سازنده همیشه این اختلاف برایم قابل درک نبوده است. بدینوسیله اعتراض خود را بعنوان یک ناظر وطراح پایه 1 نسبت به این اختلاف با طرح این سوالات اعلام میدارم
    *سوال اول* در کدام قسمت طراحی و مدلسازی و…. در رشته برق، پیچیدگی و مشقت و سواد لازم آن به اندازه رشته های دیگر نمی‌باشد؟
    متاسفانه گاها از مهندسین با تجربه جوابهای عجیبی می‌شنوم. آن هم، اکنون که تخصص در این حوزه نیاز به مطالعه هر روز بدلیل توسعه سیستم‌ها ی مختلف دارد و روز به روز سرعت در زمینه این فناوری و مشخصا در بخش ساختمان آنچنان با سرعت پیش می‌رود که اگر از مطالعه و پیگیری عقب بمانی از میدان کار بسادگی حذف میشوی
    . **سوال دوم**آیا در بخش نظارت، مسئولیت کمتری متوجه مهندسین برق است؟ این در صورتی است که بار ها و بارها ساختمان‌های عظیم و قول پیکر در حریق حاصل از عدم اجرای صحیح تاسیسات الکتریکی فرو نشستن و با خاک یکسان شدن و گاها بسیار از حوادثی مثل زلزله ناگوارتر بطوریکه که چیزی را باقی نمیگذارد، و دیگر اینکه در زمانی که تقریبا صد درصد وسایل ما بدون برق کار نمی‌کنند، و وجود الکتریسیته یعنی احتمال برق گرفتگی و مردن در لحظه بسیار کوتاه، مگر مسئله کوچکیست که آن را اینقدر بی اهمیت از موضوع بدانیم *سوال سوم این حقیر* مگر در بحث اجرا از شروع فنداسیون حضور مهندس ناظر برق بهمراه دیگر مهندسان ضروری نیست؟ مثل هم بندی فنداسیون و ارتباط آنها با دیگر طبقات ، ارتینگ، برقرسانی موقت و دائم به طبقات تعیین مسیر ها و نیز اجرای کلیه سیسم های الکتریکی. سازندگان عزیز خوب می‌دانند که از لحظه استارت پروژه تا پایانی ترین بخش حضور برقکار از همه گروه ها بیشتر است و این یعنی ضرورت حضور ناظر برق و در نهایت ضمانت اجرای صحیح کلیه سیستم‌ها که همگی با برق کار می‌کنند و همانطور که گفتم حضور برق یعنی احتمال برق گرفتگی یعنی احتمال آتش سوزی و احتمال درست اجرانشدن و منجر به صدور خطاهای مختلف به سیستم ها .
    امروزه صنعت برق ساختمان با تحولات اساسی که داشته و خواهد داشت حتی افراد ماهر و باسواد نیز بدون مطالعه دچار مشکل خواهند شد. یعنی عملا مهندس طراح و ناظر برق برای اجرای صحیح در ساختمان به همان اندازه و یا گاها بیشتر(بسته به نوع سیستم‌های موجودمثل BMSو….) باید وقت بگذارد تا مهندسان دیگر. اگر هم حضورشان راکمرنگ می‌بینید دلیلش بسیار بسیار ناچیز بودن حق الزحمه و دیدن این همه اختلاف و تبعیضند. من در پایان ضمن دفاع از مهندسین محترم مکانیک با توجه به اینکه در این حوزه نیز فعالیت داشتم ولی بدلیل حضور اساتید مجرب فقط در مورد مهندسین برق سوالاتی رو مطرح کردم. و اینکه مگر کشور ایران در حوزه ساختمان و مهندسی در بخش های مختلف ساختمان بغیر از کشورهای دیگر جهان است. چرا باید تمرکز فقط در یک بخش از ساختمان حائز اهمیت باشد. با احترام فراوان و تشکر علیرضا مظفر

    1. bonyadnetadmin گفت:

      با سلام و احترام
      ممنون از نظر شما
      حجم كار و وزن مسوليت ها را در تعيين تعرفه ها ناديده گرفته اند
      و صرفا به ميزان درصد هزينه هر رشته در ساختمان بسنده كرده اند كه بدترين و ساده ترين روش تعيين تعرفه است
      اميدوارم كه مسولين فكري به حال تعيين تعرفه ها كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *