اخبار نظام مهندسی, مقررات ملی ساختمان, نظارت و اجرا, نظام مهندسی معماری

معرفی آزمون نظام مهندسی ، شیوه مطالعه و قبولی در آن

هر آنچه برای شرکت در آزمون نظام مهندسی و قبولی در آن نیاز دارید!

در این مطلب به تمام سوالات شما در خصوص آزمون نظام مهندسی پاسخ خواهیم داد.

از معرفی آزمون رشته‌های مختلف تا نکات مهم در مطالعه و قبولی برای آزمون را در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید:

  • آزمون نظام مهندسی چیست و چند وقت یکبار برگزار می‌شود؟
  • چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟
  • آیا بدون گذراندن خدمت سربازی می‌توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد؟
  • آزمون‌های نظام مهندسی تستی هستند یا تشریحی؟
  • چطور در آزمون نظام مهندسی ثبت‌نام کنیم؟
  • منابع آزمون نظام مهندسی چیست؟
  • فرآیند ثبت‌نام تا دریافت پروانه نظام مهندسی چقدر طول می‌کشد؟
  • چطور شروع کنیم و برای آزمون نظام مهندسی آماده شویم؟

آزمون نظام مهندسی چیست و چند وقت یکبار برگزار می‌شود؟

آزمون ورود به حرفه که در اصلاح به آزمون نظام مهندسی معروف شده است، برای هفت رشته مختلف در گرایش‌های طراحی، نظارت و اجرا برگزار می‌شود.
آزمون نظام مهندسی به طور متوسط سالانه در دو نوبت (نیمه اول و نیمه دوم سال) اجرا می‌شود، البته در سال‌های گذشته دوره‌هایی بوده‌اند که تنها یکبار آزمون در آن سال برگزار شده است. (مانند سال ۹۶ و ۹۸)
مهندسان هفت رشته اصلی مهندسی (عمران، معماری، نقشه برداری، ترافیک، شهرسازی، برق و مکانیک) می‌توانند در صورت داشتن شرایط مجاز ( که در ادامه ذکر می‌کنیم)، در آزمون شرکت کرده و پروانه مهندسی خود را دریافت کنند.
پروانه نظام مهندسی در چهار سطح «پایه سه»، «پایه دو»، «پایه یک» و «ارشد» می‌باشد که با شرکت در آزمون نظام مهندسی، می‌توانید پروانه «پایه سه» را اخذ کرده و برای ارتقا به پایه‌های بالاتر، شرکت در دوره‌های مربوطه و سپری کردن سنوات لازم ضروری است.

چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟

شرکت در آزمون نظام مهندسی دو شرط مهم دارد که شما باید دارای هر دو شرط باشید.

شرط اول شرکت در آزمون نظام مهندسی: مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی شما، به رشته و صلاحیت مورد نظر مربوط باشد. مثلا مهندس معمار نمی‌تواند پروانه نظارت عمران بگیرد!

این موضوع در بین کسانی که دارای چند مدرک مختلف از رشته‌های مهندسی هستند بیشتر مطرح است.
به همین منظور کمیسیون هم‌ارزی، مجموعه مصوباتی در خصوص شرایط رشته‌های مرتبط و مدارک تحصیلی را منتشر کرده است که می‌توانید با مطالعه و بررسی آنها، امکان شرکت خود در آزمون نظام مهندسی را بررسی کنید.

دقت داشته باشید که ممكن است برا اساس مدرك شما و نوع رشته‌‌اي كه خوانده‌ايد، تنها مجاز به دریافت پروانه پایه سه باشيد و امکان ارتقا نداشته باشيد.

برای مشاهده رشته‌ها و پروانه‌های مجاز مطلب « آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها – نظام مهندسی» را به همراه مصوبات مربوطه مطالعه کنید.

شرط دوم شرکت در آزمون نظام مهندسی: داشتن حداقل سنوات

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، باید از تاریخ فارغ التحصیلی شما تا روز آزمون، زمان مشخصی سپری شده باشد که این میزان بسته به مدرک تحصیلی شما متفاوت است.

آیا سنوات مدرک کاردانی در محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی محسوب می شود؟

بعضی از افراد هستند که مدرک کاردانی آنها، متعلق به سال های قبل است و بعد از مدتی دوباره وارد فضای دانشگاهی شده اند و توانسته اند مدارک بالاتر نیز دریافت کنند.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا مدت زمانی که بین دریافت دو مدرک سپری شده است جزو سنوات فعالیت شما محسوب می شود؟

پاسخ این است که بله! به ازای هر ۵ سالی که از مدرک کاردانی سپری شده باشد، یک سال سنوات محسوب می شود و وقتی شما با مدرک لیسانس بخواهید در آزمون نظام مهندسی ثبت نام کنید، این سابقه بر سنوات دوره کارشناسی شما اضافه می گردد.

علاوه بر اين توضیحات متفاوت و مهمی در خصوص انتخاب مدرک برای شرکت در آزمون و نحوه محاسبه آنلاین سنوات به طور کامل در مطلب فوق ذکر شده است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

آیا بدون گذراندن خدمت سربازی می‌توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد؟

در جواب به آقايان مهندسي که دغدغه سربازی دارند، باید بگوییم که شما می‌توانید بدون گذراندن خدمت سربازی در آزمون شرکت کرده و حتی نمره قبولی کسب کنید؛ اما برای دریافت پروانه اشتغال به کار، حتما باید وضعیت خدمت شما مشخص شده باشد. (داشتن کارت معافیت یا کارت پایان خدمت)
لذا به همین خاطر، تمامی کسانی که در آزمون نمره قبولی کسب می‌کنند، قبولی آنها تا سه سال پس از روز آزمون معتبر است. شما می‌توانید در این مدت وضعیت خدمت خود مشخص کرده و سپس با ارائه تمامی مدارک و کارنامه قبولی برای دریافت پروانه اشتغال به کار خود اقدام نمایید.

آزمون‌های نظام مهندسی تستی هستند یا تشریحی؟

تمامی آزمون‌های نظام مهندسی به جز آزمون «طراحی معماری» به صورت تستی برگزار می‌شوند و داوطلبان باید بتوانند حداقل ۵۰% نمره را کسب کنند تا در آزمون پذیرفته شوند.

آزمون طراحی معماری به صورت تشریحی و به مدت ۸ ساعت برگزار می‌شود و داوطلبان باید حداقل ۲۵ نمره از ۵۰ نمره‌ی آزمون را کسب نمایند.

چطور در آزمون نظام مهندسی ثبت‌نام کنیم؟

آزمون نظام مهندسی حدودا هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود. تمامی اطلاع‌رسانی‌های آزمون (اعم از ثبت‌نام، منابع آزمون، اعلام نتایج و نحوه اعتراض و …) از طریق سایت دفتر مقررات ملی ساختمان به نشانی www.inbr.ir اعلام می گردد که ما در شبکه‌های اجتماعی بنیاد مهندسی ایران (اینستاگرام و تلگرام) آنها را اطلاع رسانی می‌کنیم و می‌توانید با دنبال کردن ما، از آخرین اطلاعیه‌ها مطلع شوید.

زمانی که تاریخ ثبت‌نام اعلام شود، شما با مراجعه به این سایت می‌توانید ثبت‌نام خود را انجام داده و در روز آزمون، در جلسه حاضر شوید.

شما بر اساس رشته و مدرک تحصیلی خود می‌توانید در صلاحیت‌های مختلف آزمون ثبت‌نام کنید:

  • مهندسی عمران: در سه صلاحیت نظارت، اجرا و محاسبات
  • مهندسی معماری: در سه صلاحیت نظارت، اجرا و طراحی
  • مهندسی مکانیک: در دو صلاحیت نظارت و طراحی
  • مهندسی برق: در دو صلاحیت نظارت و طراحی
  • مهندسی نقشه‌برداری: در یک صلاحیت با عنوان پروانه نقشه برداری
  • مهندسی ترافیک: در یک صلاحیت با عنوان پروانه ترافیک
  • مهندسی شهرسازی: در یک صلاحیت با عنوان پروانه شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع هر آزمون برای هر رشته و صلاحیت، همزمان با اعلام زمان ثبت‌نام اعلام در سایت دفتر مقررات ملی ساختمان اعلام می‌شود.

علاوه بر مباحث مقررات ملی، برخی از غلط‌نامه‌ها و اصلاحیات مباحث نیز باید مطالعه شوند.

شما می‌توانید آخرین منابع آزمون نظام مهندسی رشته‌های عمران، معماری، برق و مکانیک را در مطلب «منابع آزمون نظام مهندسی» مشاهده کنید.

در کنار مباحث مقررات ملی، کتاب‌های دیگری نیز هستند که به قبولی شما در آزمون کمک می‌کنند.
این کتاب‌ها شامل درسنامه‌های منسجم و ساده‌شده‌ای هستند که همراه با تست‌های تالیفی و تست‌های مهم سال‌های گذشته تهیه گردیده‌اند. و از بخش فروشگاه میتوانید با این منابع آشنا شوید و از هر نقطه ای ایران سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *